En sukkerfri uge – men hvad så bagefter?

anette-sams

Mange af os har let ved at leve fanatisk sundt i en periode, og derfor er en uge med kompromisløst stabilt blodsukker overkommelig for de fleste. Hver dag er en spændende oplevelse, og det er ofte direkte motiverende, når man dagligt kan se, at man rent faktisk er i stand til at leve uden store blodsukkerudsving!

Når ugen er gået, har man fået en oplevelse, som de fleste ikke ville være foruden. Man har fået et nyt syn på mad, og man har oftest fået et nyt syn på det at have stabil energi i hverdagen. Rent biologisk har man forbedret sin krops evne til at lagre sukker, så det kun opholder sig kortere tid i blodet og derfor næppe når at gøre skade. Men her kommer så spørgsmålet, mange står med, når ugen er omme.

Hvad gør jeg så nu?

Er det meningen, man skal leve ’sukkerfanatisk’ i al fremtid, eller har man nu ’plejet’ samvittigheden en uges tid, så man igen kan gøre og spise, præcis som man lyster? Og var det overhovedet fanatisk, det man gjorde i den blodsukkerstabile periode, eller genopdagede man blot en normalitet?

Lad os først og fremmest slå fast, at valget er dit! Min anbefaling er, at du nu bruger din erfaring fra før og efter din blodsukkerstabile periode til bevidst at vælge en livsstil, som passer til dig! Du skal finde den balance, hvor du får alle fordelene af det stabile blodsukker, og hvor du bevidst kan tilvælge kulhydrattilskud og nydelsestilskud efter behov – og med omtanke for dit blodsukker.

Overvej derfor hvad du fik ud af din blodsukkerstabile uge.

Fordele og overraskelser
Oplevede du, at allergiske symptomer mindskedes, at ømhed og småskavanker aftog, maven pludselig fungerer, at du var langt mere frisk efter måltider eller måske endda, at du sov bedre om natten? Så kan du vælge at tage en uge mere eller du fortsætte for evigt – én uge af gangen. Men du kan også vælge en kombination af det nye og det gamle, som opretholder alle fordelene. Det der er vigtigt er, at du holder øje med, at din livsstil fortsat gør dig til en bedre udgave af dig selv end den gamle.

Mange fortsætter ugens 5 dage med det blodsukkerstabile liv og vælger så at se lidt stort på det i weekenden. Andre vælger, at to ud af tre daglige måltider er blodsukkerstabile, og at genindførelsen af det daglige brød midt på dagen gør, at dagens træning er meget lettere end uden, og at man samtidig fastholder den nye fornemmelse af sundhed.

I det store billede er det en god ide at beslutte sig for, hvad man vælger til og fra, så det ikke er vanen i øjeblikket, der bestemmer om man tager et mellemmåltid eller ej.

Prøv dig frem og se hvad der virker bedst for dig!

Type 2 diabetes forbedres
Er du type 2 diabetiker og var du én af dem, der oplevede en positiv ændring i dit blodsukker, som blev oversat til, at du har det bedre, er det tid at flytte armene op over hovedet og juble. Måske er du én af de mange, der kan styre sin diabetes – eller måske endda komme af med den – ved at leve med en ny omtanke for blodsukkeret. Husk at det er vigtigt, at du løbende holder en god kontakt med din læge, så I løbende kan justere medicinen og husk virkelig at være forsigtig med ikke at få for lavt blodsukker.

Ingen fordele
Oplevede du ingen fordele ved den blodsukkerstabile periode, er det sandsynligt, at du har en høj sukkertolerance. Tillykke med det. Du er så heldig, at du i høj grad kan vælge livsstil efter din præference. I det tilfælde har den blodsukkerstabile uge givet dig en erfaring, som du måske får brug for i fremtiden. Det er nemlig sådan, at vores sukkertolerance nedsættes med alderen og byder fremtiden på inflammationssymptomer, prædiabetes og småskavanker, ja så har du nu et rigtig godt værktøj til at forsøge at få bugt med det igen. Du kender vejen: Prøv med en sukkerfri uge – men brug den aldrig som erstatning for en god dialog med din læge.

Hvis du endnu ikke har prøvet, hvad en blodsukkerstabil uge kan gøre for dig, kan min lille guide til en ”Sukkerfri uge” være et godt sted at begynde. Den finder du via linket nedenfor:

Din guide til en sukkerfri uge

 

Oplev min helt nye foredrag ’SukkerSmarte Børn’ eksklusivt i februar 2022.

Du kan læse alt om foredraget her – eller blot købe din billet nær dig i:

Århus – 1. februar 2022 kl. 17-19 – køb dine billetter her

Kolding– 2. februar 2022 kl. 17-19 – køb dine billetter her

Kgs. Lyngby – 8. februar 2022 kl. 19-21 – køb dine billetter her