Fem ting du skal vide om kunstige sødemidler

Jeg har endnu ikke holdt et foredrag uden gode spørgsmål om de kunstige sødemidler. I denne uge har du chancen for at lære de 5 vigtigste ting om kunstige sødemidler. Jeg har lokket en tidligere kollega, Sanne Møller Knudsen, PhD, til at bidrage til mit skriv, for modsat mig selv hun har interesseret sig for sødemidlerne igennem hele sin karriere. Jeg håber, du kan bruge vores skriv i dit liv.

Kunstigt sukker eller sødemidler har været på banen i mange år, og de er godkendte som tilsætningsstoffer i levnedsmidler i Danmark. Der findes mange forskellige slags, bl.a. aspartam, sakkarin, sakralose. Derudover findes stevia, som er et planteglykosid, der smager ca. 300 gange sødere end sukker. Der findes sukrin, som er en naturlig forekommen sukkerart, der søder uden at påvirke kroppen som sukker. Og så findes de mere kendte sukkerstoffer – sorbitol, mannitol, lactitol, xylitol, isomalt, maltitol – de såkaldte sukkeralkoholer, som findes naturligt i frugt og grønsager, men som også bruges som kunstige sødestoffer. Sukkeralkoholerne indeholder færre kalorier end sukker og kan anvendes som sødme med list færre kalorier.

Det kunstige sukker findes bl.a. i light sodavand, saftevand og marmelade, i sukkerfrie mad- og slikprodukter og i kalorielette madprodukter – som bl.a. mayonnaise, remulade og yoghurt.

Her får du fem ting om kunstige sødemidler, som er vigtige at kende til.

1. Sødemidler og kalorier

Kunstige sødemidler som aspartam, sakkarin og sakralose kan ikke fordøjes af vores krop. Derfor giver de – ligesom stevia – sødme uden kalorier. Sødestofferne sorbitol, mannitol, lactitol, xylitol, isomalt og maltitol optages i kroppen og giver omtrent halvt så mange kalorier som sukker.

2. Sødemidler og sukkertrang

Hvis du ønsker at søde din mad med stoffer, der ikke giver overskud af synligt eller usynligt sukker i blodet, skal du alligevel være opmærksom på, at du kan tage på i vægt! Det skyldes, at den søde smag gør, at du tiltrækkes af endnu mere sødme. Fra studier på både mennesker og forsøgsdyr ved vi, at sødme i drikkevandet – både sukker og andre sødemidler – får os til at spise og drikke mere. Sødme vil have sødme. Voila.

Mange genkender fænomenet fra hverdagen, når de hører om det. Har du spist lidt ekstra sødt juleaften, vil din hjerne være tilbøjelig til at lokke dig til at spise søde sager igen juledag! Konsekvensen er, at fedtforbrændingsmaskineriet kører på laveste blus, og kroppen lokker dig til at skaffe kulhydrat, fremfor at lette foden på fedtforbrændingsbremsen.

3. Sødemidler og blodsukker

Da det blodsukker vi måler er blodglukose bør de kunstige sødemidler ikke påvirke blodsukkeret. Alligevel viser det sig at bl.a. sakkarin, sucralose og aspartam kan få det uadskillelige par – blodsukker og BMI – til at stige. Det kan skyldes at de kunstige sødemidler påvirker tarmfloraens diversitet. Det kan også skyldes sukkertrangen, som beskrevet ovenfor.

4. Sødemidlers samspil med fordøjelsessystemet

Sødemidlernes direkte samspil med appetitregulering, tarmhormoner og microbiota – altså de mikroorganismer du samarbejder med om din fordøjelse – er ikke fuldstændig kendt. Dog har flere studier vist, at det kunstige sødemiddel, aspartam, nedsætter diversiteten af din bakterieflora i tarmen og desværre også nedsætter mængden af de gunstige bakterier, der normalt medvirker til at opretholde din sundhed. Når disse år bibringer mere og mere viden, som afdækker vigtigheden af en sund tarmflora, kan man godt have det i baghovedet, når man overvejer om man har lyst til den der sødme.

5. Sukker skal nydes

Vælg en sukkerstrategi der hedder ‘sukker skal nydes’, og undgå alt det sukker og alle de kunstige sødemidler, du alligevel ikke nyder. Jeg har altid undret mig over, at det nærmest skulle være torturlignende at undvære sukker. Vi bor i et land med en afsindig kulinarisk diversitet, som vi egentlig afskærer os fra, hvis alt vi spiser skal smage sødt. Spiser du nok sødt til at bevare din sukkertrang, er det svært at sige nej tak, men efter en periode helt uden møde med den søde smag, vil du måske føle dig både fri og beriget.

Er du én af dem der ikke kan undvære sodavand – så prøv det alligevel i en uge. Måske ligger der en bedre version af dig selv og griner af at du ikke har opdaget den endnu. Måske er det et forsøg værd?

Skærmbillede 2017-06-06 kl. 12.40.38

Oplev min helt nye foredrag ’SukkerSmarte Børn’ eksklusivt i februar 2022.

Du kan læse alt om foredraget her – eller blot købe din billet nær dig i:

Århus – 1. februar 2022 kl. 17-19 – køb dine billetter her

Kolding– 2. februar 2022 kl. 17-19 – køb dine billetter her

Kgs. Lyngby – 8. februar 2022 kl. 19-21 – køb dine billetter her